Ongedierte in hotels: wat kan ik doen?

ongedierte hotels

Plekken waar veel mensen samenkomen én voedingswaren behandeld worden, zijn een aantrekkelijke thuis voor tal van ongedierte. Van vliegende tot kruipende insecten, knaagdieren en voorraadinsecten, een hotel is om die redenen een waar paradijs voor ongedierte.

 

Ongedierte in een hotel is een altijd een ramp. Bedwantsen, kakkerlakken, vlooien, vliegen, ratten en muizen kunnen de vakantie-ervaring van jouw hotelgasten in een ware nachtmerrie omtoveren. Ze vormen bovendien een gezondheidsrisico voor de gasten en het personeel doordat ze ziektes zoals salmonelle of E. Coli kunnen meedragen. Tot slot kunnen vooral ratten en muizen ook infrastructurele schade aanrichten in de vorm van knaagschade, wat zelfs tot brandgevaar kan leiden.

Het ongediertepreventieplan

Elke zaak uit de horecasector is verplicht een hygiëne- en voedselveiligheidsbeleid te hanteren. Daarin moet een ongediertepreventie-, een reinigings- en ontsmettingsplan zitten. De risicopunten van het hotel worden erin opgelijst samen met de stappen die ondernomen zullen worden om allerlei ongedierte preventief te weren. In een hotel zijn dit het vaakst de probleemzones:

  • Slaapkamers
  • Keuken en restaurant of ontbijtruimte
  • Kelder of zolder
  • Opslagruimte voor voedingswaren en drank
  • Warme en vochtige wasruimtes
  • Zwembad en wellnessfaciliteiten

Hoe geraakt ongedierte in het hotel?

Muizen, ratten, kakkerlakken en vliegende insecten raken doorgaans binnen in hotels via allerhande spleten en kieren. Je kan ze dus preventief aanpakken door alle mogelijke openingen goed in kaart te brengen en af te dichten. Ook kan je bij dit soort ongedierte hun voedselbron wegnemen door geen afval te laten rondslingeren en alle voedingswaren goed afgesloten te bewaren. Kakkerlakken en zilvervisjes kan je bijvoorbeeld voorkomen door vochtige ruimtes te behandelen en alles goed te verluchten.

Bedwantsen zijn echter moeilijker aan te pakken. Zij komen namelijk in de hotelkamers terecht via de gasten en hun bagage. Daarom komt een bedwantsenplaag ook vaker voor bij hotels, vakantiehuizen, campings en gastenkamers. Omdat bedwantsen ook nog eens zeer lang zonder voedsel kan overleven en zich razendsnel voortplanten, zit je al heel snel met een plaag.

Hoe kan ik bedwantsen in hotels bestrijden?

Bedwantsen zijn erg hardnekkig en er is dus een intensieve bestrijding nodig. Daarbij is het belangrijk om het probleem snel op te merken, voor het ongedierte zich verder kan verspreiden. Extra aandacht voor mogelijke bedwantsen is een belangrijk aspect voor het schoonmaakpersoneel van het hotel. Kijk daarom steeds naden en kleine kieren van de matras, lattenbodem en het hoofdeinde van het bed na, maar ook naden en ritsen van banken of stoelen, randen van plinten en tapijten, hoeken van de kast, nachtkastjes en het bagagerek in de hotelkamer. Je kan een plaag opmerken door levende bedwantsen tegen te komen, maar ook vervellingshuid, kleine parelwitte eitjes, uitwerpselen in de vorm van zwarte vlekjes en bloedvlekjes die achterblijven nadat de hotelgast gebeten werd.

Maakt een van de gasten melding van bedwantsen in de hotelkamer, verhuis hen dan zo snel mogelijk naar een andere kamer. Vraag hen of je hun bagage mag controleren, want als de bedwantsen in hun koffers zitten, zullen ze zich verspreiden naar de volgende kamer. Laat nadien geen gasten meer logeren in de kamers met de bedwantsenplaag en de naastgelegen kamers. Bedwantsen kunnen namelijk door de kleinste kieren naar andere kamers verhuizen.

Heb je een vermoeden van bedwantsen op hotel, roep dan snel de hulp in van een gespecialiseerde firma. Een professionele ongediertebestrijder gaat steeds grondig te werk zodat zeker elke ongewenste gast uitgeschakeld is. Ferokill geeft bovendien opleidingen aan hotelmedewerkers en housekeeping. Daarin leggen we tot in detail uit hoe je een kamer controleert op bedwantsen en welke stappen je moet zetten als je met een plaag zit. Informeer gerust naar de mogelijkheden.

Contacteer ons

Gerelateerde berichten